Pages

Subscribe:

måndag 23 april 2012

Inflyttning i köksträdgården

Ikväll var jag solo ute i Pappas trädgård så det blev en kvällsraid i köksträdgården. Jag flyttade rabarber, gräslök och smultron och gjorde samtidigt plats för perennerna i rabatten. Sakta men säkert börjar det bli ordning och reda där ute. Det är en häftig känsla att skapa rum i trädgården, det gör också arbetet mycket lättare att se området i sektioner. Men sen är det ju även viktigt att låta naturen förbli organisk så att alla delar flyter ihop.

Trädgårdsarbete avslöjar en vem man är som person. Spaden är just nu min bäste vän men det slutar nästan alltid med att jag ligger på alla fyra och gräver för hand. Jag vet inte vad det är men jag mår bra av att ha jord i nävarna och hjälpa ner plantorna.


Jag har tidigare skrivit om uttrycket "man tager vad man haver" och ikväll fick jag ännu ett exempel på detta. Husets tidigare ägare hade lagt tre stora stockar i garaget i vad jag antar är ett skydd för väggen så att inte bilen kör in i den. Jag är inte säker. Hur som helst är de ute ur garaget nu och ska istället bli piedestaler för bonsaier. Framför mig ser jag dem stå bland ljus singel mot en bambu-bakgrund. På bilden har jag improviserat ihop en "död-pelargon-och-grästuva-bonsai" för att visa vad jag menar.



1 kommentar:

  1. De där händerna känns igen. Om du läser mitt inlägg från idag så förstår du vad jag menar ;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera