Pages

Subscribe:

måndag 16 april 2012

Att veta vad plantan heter

Det är lika bra att säga det på en gång; jag är ingen expert på det här med trädgård men jag älskar det oavsett. Visst, jag är inte helt novis och har relativt gröna fingrar så om jag ska introducera någon ny växt i min trädgård tar jag alltid reda på var den kommer att trivas bäst för att underlätta både för den men mest för mig. Vad den sen heter på svenska eller latin spelar inte så väldigt stor roll för mig.

Ibland kan jag dock ha nytta av att veta ett namn, speciellt när min granne börjar diskutera blommor och jord och plötsligt frågar "Vad är det som hänt med din lagerhägg?!" och jag står där som ett fån, försöker läsa hennes blick, sökande efter en signal kring vilken växt hon menar.

Fast det är klart, nu vet jag vad den heter. Lagerhägg "Prunus laurocerasus", tydligen. Tack Linné.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar