Pages

Subscribe:

onsdag 9 maj 2012

Trädgården presenterar sig

Det är inte lätt att planera en trädgård som man inte vet hur den ser ut i all sin prakt. Dessa kloka ord kom nyss från min fru och hon har så rätt i detta. Jag märker nu för varje dag som går, att trädgården legat och ruvat på underbara perenner som nu trängs med mina höstlökar. Visst, det ser kanske inte så städat ut men det bryr jag mig inte om i dagsläget när jag och trädgården håller på att bekanta oss med varandra.

Jag måste berätta om en ny kärlek i mitt liv. Man kan kalla det kärlek vid första klippet. Jag pratar så klart om min nya sekatör. Vilka former, vilken känsla, vilken kraft och vilka snitt! För att citera Martin Timell: arbetet blir mycket roligare med ordentliga redskap. Jag klippte gräsmattan med tunga regnmoln hängande över huvudet. I bakfickan pockade P83 på uppmärksamhet snart stod jag där, i regnet, bland grenar och "lyfte" trädgården. Efter att ha klippt bort långa hängande grenar har vår andra perennrabatt fått en välförtjänt ansiktslyftning och kommer att få ljus för att kunna växa.

Det är märkligt hur man kan missa ett relativt stort område i en trädgård. Jag trodde att jag hade koll på det mesta nu men icke. Vid ett hörn av huset har gräs börjat växa vilt bland marktäckare så att det ser kaotiskt ut. Men nu vet jag i alla fall vad mitt nästa projekt blir.

1 kommentar:

  1. Ih, jag vrider bort huvudet när jag går förbi ett område som inte är "erövrat" än. Tänker att det är lätt att bli av med trädgårdslusten om det bara blir tråkiga måsten.

    SvaraRadera