Pages

Subscribe:

lördag 21 april 2012

Engagera era barn i trädgården

För en tid sedan skrev jag följande inlägg på Facebooksidan Trädgårdsbloggar: 
Jag tar tacksamt emot tips om hur ni engagerar era barn i trädgårdsarbetet. Har de en egen lite köksträdgård? Använder de små barnredskap? Vad tycker de om att göra? "Pappas trädgård" kommer att sammanställa dessa i ett kommande inlägg.
Jag fick många bra svar och här är en sammanställning av dem:

Ingrid Simonsson köpte fina redskap i mindre modell till sina barn, spade, räfsa, sopborste och skottkärra som höll bättre än plastleksaker. De fick även egna planteringslådor i köksfönstret. Vidare tipsar Ingrid om att låta barnen vara med och plantera ett fruktträd som de får växa ihop med.

AsianKitten berättade om när hon som barn fick vara med och skörda bland annat sallad, gurka och hallon. Det uppmuntrade henne att vilja sköta sina plantor och buskar. "Sen fick jag ett litet land att så vad jag ville i och när jag blev lite äldre ville jag ha ett örtland och gladiolus (varför vet jag inte) och atlasblomma brukade jag och mamma så. Det är nog viktigt att man satsar på "säkra" kort så barnen inte blir besvikna och tröttnar på det. Gärna snabba resultat också! =)"

Caroline Gustafssons barn har varsitt äppelträd och egna jordgubbar, de har egna redskap och odlar potatis i hink. "Vi tömmer ur alltihop i skottkärran så får de ha skattjakt. Jag har också köpt en pall till mitt nya planteringsbord, för att de ska kunna vara med. =)"

Katharina Harvey Berg berättar: "Dom har egna land. Dom får välja fritt ur min frölåda vad dom vill så. Sedan är ju jag en riktig skogsmulle som gärna rabblar växtnamn och igenkänningstecken för mina barn. Min dotter tycker det är skitkul att bli förhörd på växter. Vad gäller grönsaker så är det så roligt att se att även om dom inte äter tomater i vanliga fall så kan älskar dom egenodlade. Och redan nu så känner dom doften av tomatplantor vid omplantering och dom tycker det luktar sommar."

Eva Robild konstaterar att allt som går att äta gick hem hos hennes söner. Charlotta Dahlén går på samma linje och säger "rädisor..."

Ett stort tack till er alla!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar